کد مطلب:109269 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

حکمت 030












[صفحه 338]

حكمه الدعائم پرسیدند از آن حضرت علیه السلام از ایمان پس فرمود ایمان بر چهار ستون استوار است بر صبر و یقین و عدالت و جهاد و صبر از آن بر چهار نوع است بر علاقمندی و ترس و پارسائی و انتظار داشتن پس هر كس علاقمند شد به بهشت دوری گزید از خواهشها و هر كس ترسید از آتش دوری گزید از حرامها و هر كس بی رغبت شد در دنیا خوار شمرد مصیبتها را و هر كس منتظر شد مرگ را شتابید در نیكوئیها و یقین از آن بر چهار نوع است بر بینائی زیركیست و بر دریافتن حكمت است و بر پند گرفتن از عبرت و روش پیشینیان است و هر كس بینا شد در زیركی آشكار شد برای او درستكاری و هر كس آشكار شد برای او درستكاری می شناسد عبرت را و هر كس بشناسد عبرت را پس گویا بوده در میان پیشینیان و عدالت از آن بر چهار نوع است بر فهم فرورونده و فرورفتن به علم و نیكوئی حكم و استواری بردباری و هر كس دقت كرد دانست حقیقت دانائی را و هر كس دانست حقیقت را و سیراب بازگردید از آبخورهای حكم و هر كس بردباری كرد كوتاهی نكرد در كار خود و زیست در میان مردم ستوده و جهاد از آن بر چهار نوع است بر امر كردن به نیكوئی و بازداشتن از كار بد و راستی در جاهای نبرد و دشمنی با بدكاران

و هر كس امر كرد به نیكوئی محكم ساخت پشتهای مومنین را و هر كس بازداشت از كار بد به خاك مالید دماغهای منافقین را و هر كس راست ایستاد در جاهای نبرد بجا آورد آنچه را كه بر عهده او بود و هر كس دشمن گرفت بدكاران را و خشم كرد برای خدا به خشم آید خدا برای او و خوشنود سازد او را در روز قیامت

[صفحه 339]

و كفر بر چهار ستون استوار است بر كنجكاوی (بیش از اندازه) و نزاع كردن با یكدیگر و بر كجروی و بر خلاف ورزیدن و هر كس كنجكاوی (بیجا) نمود بازگشت به حق و هر كس بسیار شد نزاع كردن به نادانی همیشگی شد كوری او از حق و هر كس كج رفت زشت گردید نزد او نیكوئی و نیكو گردید نزد او بدی و مست شد مستی گمراهی و هر كس خلاف ورزید (از قبول حق) دشوار شد بر وی راههای آن و سخت شد بر وی كار او و تنگ شد بر وی جای بیرون آمدن او و شك بر چهار نوع است بر جدال كردن و ترسیدن و سرگردانی و رام....پس هر كس قرار داد لجاجت را شیوه خود بامداد نگشت شب او و هر كس ترسانید او را آنچه در پیش اوست برگشت بر پاشنه های خود و هر كس دو دل شده در شك پایمال می كند او را سمهای شیطانها و هر كس گردن نهاد به هلاكت دنیا و آخرت هلاك شد در هر دو


صفحه 338، 339.